Hej alla fans! Idag har det alltså varit lördag och ni ska bara veta hur mycket jag har gjort. Jag ska berätta allt jag kommer ihåg.

Uppstigning halv åtta och äta frukost och sånt för att sen åka bil i en dryg timme till en liten pyttestad jag inte kommer ihåg namnet på. Där träffade vi en tant (Patricias vän om jag förstod det rätt) som tog oss i sin bil och så åkte vi rakt uppför ett berg till kalfjället. Alltså itne rakt uppför, vi åkte på en liten, liten väg som var asfalterad de första kilometrarna och sen övergick i grus med hårnålskurvor. Mamma, du hade kräkts om du så bara hade sett vägen. När vi kom upp såg det iallafall ut såhär och då kändes det ganska värt att ha åkt så långt.

DSC00060

Sen började själva blåbärsplockningen och det var seriösa grejer. Man fick en 5.5 litershink och en blåbärsplockare och gav sig iväg runt på kalfjället för att hitta bästa blåbärsstället. Blåbär ser likadana ut här som hemma, om ni var fundersamma på det området

DSC00069

Det fanns ganska mycket hallon också

DSC00067

Två timmar senare hade jag helt själv plockat 5.5 liter blåbär.Vad tycker ni om min übersnygga blåbärsplockaroutfit? Det jag håller i ena handen är blåbärsplockaren, i den andra håller jag hinken som är full med blåbär.

DSC00071

Efter alla hade plockat tillräckligt med blåbär åkte vi hem till tanten igen och hon hade helt själv plockat 10 liter på kortare tid än mig, men hon hade tydligen börjat när hon var tio år också. Vi åt lunch och sånt och sen åkte vi och tittade på en bro. Gissa vem som hade byggt den?

DSC00072

Det var långt ner. Ni ser de små svarta fläckarna? Det är människor.

DSC00079

Ungefär här tyckte jag det var läge att åka hem och sådär, klockan var kanske fyra och jag var rätt trött och så, men nej, då skulle vi till en festival anordnad av romer i den lilla staden. DSC00081

Det var ju rätt spännande och så, men jag var mest trött och eftersom jag inte förstod vad någon sa under uppträdandena så var det inte så kul heller. Efter ett tag åkte vi tillbaka till tanten igen för att hämta blåbären. Men så skulle vi tydligen stanna där och dricka kaffe och prata och sånt jättelänge och då blev jag till slut ganska sur, eftersom jag var trött och ville hem. Men tanten hade en rolig klocka. Ni kan ju lista ut hur den gick.

DSC00091

Vi kom iallafall iväg därifrån efter ett tag och åkte den dryga timmen hem. Där orkade vi inte laga middag, utan åkte till en pizzeria direkt istället. Det regnade, så jag invigde min nya jacka (tack mormor och morfar!). Väl där tog det 45 minuter innan vi fick beställa maten. Det var vi och två sällskap till i hela lokalen. Jag fick iallafall en pizza med chèvre. Det var ungefär ett halvt kilo chèvre på den. Gott! Men jag orkade knappt hälften och Patricia orkade inte heller hela sin, så vi tog med oss resten hem. Vi kom hem vid elva och då var jag så trött att det inte fanns.

Nu ska jag sova, ni får höra om min söndag imorgon istället.

Bisous!