Hej alla fans! Idag är det måndag, vilket är lika med en dålig dag. Fast efter att ha sovit 5 timmar kände jag mig inte så trött som jag  trodde. Det kan ha någonting med helgens påhitt att göra (att jag sov 26 timmar på två nätter). Idag var det nog kallaste dagen hittills, eftersom samtliga frös och stod och värmde varann i små klungor på skolgården. Jag och min tyskaklass (vi är fem) inledde veckan i stor stil med att tro att läraren inte var där, bara för att fem minuter senare bli överrösta med frågor av ovan nämda mycket uppenbart ICKE frånvarande lärare om hur det går med Det Stora Projektet som ska vara klart imorgon. Det går sådär. Jag övade mina kunskaper i norska, då sidan jag ville ha fakta från fanns på tyska, franska och norska men inte på svenska. Det ni! Min lärare blev superimponerad, för jag nämnde inte att norska och svenska är typ exakt likadant. Hehe.

Under min två timmar långa anglais renforce (fördjupningsengelska) hade vi prov. Och här är det inget snack om att man får gå när man är klar. Så när provet var klart var det 1 timme och 40 minuter till la sonnerie (ringklockan), så jag sysselsatte mig med att skriva resten av tiden. Det är en återkommande sysselsättning när lektionerna är för svåra eller när man väntar på att tiden ska gå under prov. Så jag har ett antal sidor som är som små dagboksanteckningar under första fliken i min mapp. Det kommer säkert bli kul att läsa senare. Ananrs tror jag provet gick bra. Tihi.

Under biologin fick vi tillbaka våra prov (ni vet, det som jag inte visste att vi hade som jag inte fattade någonting av nästan). Jag fick, hör och häpna, 8/10 på det. Det var jag och tre till som fick det och det var bäst i klassen. Jag förstår inte. För jag hade verkligen inte svarat på frågorna och hade ungefär kladdat dit lite siffror och pilar och skrivit hornhinna, ögonlock och synnerven (fast på franska då). Så jag tror mer på att hon bedömde mitt prov mycket snällare än de andras än att jag verkligen fick rätt.

Till lunch var det så himla bra idag. Vi fick grapefrukt (med socker!) till förrätt, citronpaj till efterrätt och ratatouille med omelett till varmrätt. Och såklart baguette också. Imorgon är det tydligen italiensk tema, så vi får väl se vad det blir då. Jag hoppas på pasta!

När vi hade engelska med läskiga engelskaläraren så sköt hon upp vår reklampresentation tills på fredag, vilket var väldigt skönt, för alla är så himla rädda för att prata engelska inför henne. Hon har verkligen sämst pedagogik, eftersom hon tittar åt ett helt annat håll när någon håller ett föredrag och säger aldrig att någonting är bra gjort utan endast påpekar felen. Inte undra på att ingen gillar henne.

Sista lektionen för dagen var historia. Vi fick tillbaka ett prov. Och herregud vad jag inte trodde på det själv när jag fick tillbaka mitt. 9.5/11 fick jag. Och det är helt otroligt det med, så jag tror verkligen att lärarna här bedömer mig helt annourlunda och väldigt väldigt mycket snällare än de andra. Hon sa någonting som jag uppfattade som att jag kommer få 16 eller 17 i historia också. Men jag tackar och tar emot. Jag, Cécile och Ludivine hade vårt lilla föredrag om impressionissmen och Monet idag. Jag sa två meningar och lyckades snubbla på nästan alla ord. Efteråt sa de att ”du pratar sämre när du håller föredrag än när du pratar med oss som vanligt”. Eh ja, det där med att stå och prata franska inför alla är inte min grej än. Men det kommer väl det med.

Nu blev det bara massa snack om skolan här, men som ni vet är den mitt liv här (jag gör ju faktiskt ingenting annat) så ni får stå ut. Nu måste jag börja med mina läxor. Ikväll ska vi äta kalvsoppa.

Bisous