Idag är det alltså minnesdagen av WW1 så jag är ledig. Det går filmer hela dagen på alla kanaler, så vi ägnade oss innan åt att titta på nån amerikansk actionfilm och i reklampauserna byta till Shrek. Jag satt och läste Fågeln Som Vrider Upp Världen istället eftersom det inte finns någonting värre i hela världen än dubbade filmer. Sådetså!

Till lunch fanns det kvar lite potatisgratäng och Patricia gjorde en linsgryta, men eftersom linser inte är min grej så föreslog hon att jag kunde äta ost istället. Så jag åt potatisgratäng och en bit brie som var lika stor som en mindre köttbit till lunch. Hahahahaha. Men jag var inte så farlig onyttig, för Jean Marc hade köpt fullkornsbröd som jag åt. Det grövsta som går att få tag på här. Och ojojoj, det var säkert EN HALV DECILITER grahamsmjöl i den degen, så det var verkligen supernyttigt. Jag riktigt kände hur hälsosamt det var.  Mathilde vägrar att äta det för hon gillar inte smaken av grovt bröd. Hon föredrar vanlig baguette med massa nutella på.

Hon var förresten hos doktorn igår för att ta blodprov, eftersom hon inte har varit så kry på sistonde. Läkaren konstaterade att hon har för högt kolesterolvärde. Hon kom hem och sa ”men jag äter ju inte mycket nutella alls!” Nejdå lilla vän, tre mackor med halvcentimeterslager om dagen till frukost och eventuellt på kvällen om hon är lite hungrig, det är ju inte mycket alls. Men nu ska vi inte vara såna! Det kan mycket väl vara någonting som hon har ärvt av någon i släkten. Patricia har iallafall gjort iordning en jätteskål med vatten som hon har kokat med örter för att allt kolesterol ska ut ur kroppen. Alla som tror att det kommer funka räcker upp en hand (hon kommer självklart inte lägga om sina matvanor någonting alls).

Och alltså nu får ni inte missförstå mig. Jag gillar min värdfamilj jättemycket, men vi tror på så himla olika saker och tänker helt annorlunda.

Idag när jag satt uppe och läste frågade Jean Marc om boken (på 750 sidor med pytteliten text) jag läste var på tyska. Jag önskar jag hade kunnat tyska så bra! Istället är jag här och tragglar med franskan och blir sämre och sämre på engelska för var dag som går. Så störande! Familjen – i julklapp (om ni tänkte skicka ner något) önskar jag mig böcker på engelska. Och varma kläder.

 

Nu tittar vi på den fina bilden jag tog på Coldplaykonserten och peppar till! Det går ju inte att bara sega när man är ledig såhär en dag mitt i veckan.

135

Bisous!