När det gäller mat så måste jag bara direkt säga en grej. Fransmän är knäppa.

Igår alltså. Vi var hembjudna till en familjekompis. Vi var arton stycken. Mathildes kommentar – ”vad få vi är!”

Det inleddes hursomhelst med apertifs. Pastis (till gubbarna), champagne (till tanterna), cola (till övriga)och 10 olika sorters snacks (jag skojar inte). Sen satte vi oss till bords. Första maträtten: En helt sjukt underbart god fisksoppa med vitlökskrutonger. Jag skojar inte, det var det godaste jag har ätit sen jag kom hit. Det var alltså den lilla ”teasern” innan förrätten och det var en rejäl skål soppa. Sen kommer en HEL tallrik till varje person fylld med rökt lax, gåslever (fransmän älskar gåslever. Det gör inte jag), avokadohalva med krabbröra och valnötssallad. Till förrätt. Efter det kom huvudrätten. Anka (sjukt god) med stekt örtkryddad potatis. Plus bröd. Efter det var det en bit tårta till efterrätt. Och de tårtbitarna (det var en av damerna som skar upp den) var inte nådiga. Jag har aldrig sett större bitar. Själva tårtan var en chokladmoussetårta med lite andra grejer i. När vi hade tagit oss igenom alla rätter var det kaffe på det.

Jag har aldrig ätit så mycket i hela mitt liv.

—————————————————————————————————————————————————-

Idag skulle vi en kvick sväng förbi mostern för att hälsa på Mathildes kusin som bor vid Atlantkusten och inte är hemma så mycket. De bor på en bondgård mitt ute i ingenstans. Vi skulle som sagt bara dit och säga hej och inte äta och så. De hade inte förberett någon mat eller så till oss.

Väl där så trugar de så att vi bestämmer oss för att stanna och äta lunch. De säger att det inte blir något stort eller så eftersom de inte har handlat och så. Inga problem tänker jag, jag hade ätit en halvtimme innan hemma.

Först kommer nudelsoppa in på bordet och den var fett god. Okej tänkte jag, det var väl lunchen. Helt okej lixom med en tallrik soppa till lunch sådär.

Men – sen följer kokt potatis med morötter, två olika sorters kött och sallad. Och tiramisù.

WTF?

Bisous