HEJ ALLA FANS!

Jag lovade er ett inlägg om dagens lektion i SVT, so here we go.

1. SVT är alltså science de la vie et de la terre. Alltså vetenskap om livet och jorden. Man hade kunnat säga biologi också, eftersom det är i princip samma sak, men fransmän är som de är så det ska heta vetenskap om livet och jorden.

2. I biologi i svenska skolan har man ju sexualkunskap med diverse spännande och fnissiga moment i nian och sen är det finito. Eller alltså, eftersom jag går sam så vet jag ju inte hur pass mycket det pratas preventivmedel i typ biologi b eller så. Men hursomhelst, det jag ville komma till är att i Sverige har vi denna fina lilla genomgång om preventivmedel och sånt i nian och sen går man till ungdomsmottagningen och får titta på tjugo år gamla filmer om AIDS och sånt.

3. I Frankrike hade de ända tills detta år motsvarande moment i trean. Alltså när folk är typ arton/nitton. Jag tycker det är lite väl gammalt för att ha en första genomgång om sånt. Franska skolsystemet höll med mig, så detta år har det ändrats, så den ska från och med nu hållas i ettan.

4. Detta leder till att detta årets tvåor (jag går i tvåan, även om fransmän envisas med att kalla det för première) missar momentet, på samma sätt som Matildas klass missade luciatåget i femman och sexan.

5. Så dagens lektion i SVT var en snabbgenomgång av allt så att vi  inte skulle känna oss särbehandlade!

Alltså hade vår ordinarie SVTlärare (Mme Doux) tagit med sig motsvarande typ skolis. De  rabblade upp när man kunde ta dagen efter-piller och hur det gällde för pojkarna att också ta ansvar ”även om det såklart inte är NI som blir gravida”. Det var en inte särskilt givande lektion som mest bestod av att alla skrattade. Vi lärde oss så himla mycket nytt och klassens artonåringar (däribland jag själv) blev upplysta om att vi numera inte kan få dagen efter-piller gratis på apoteken. Mycket givande som sagt. Dessutom fick vi ett häfte från något som måste vara franska motsvarigheten till RFSU som förklarade saker som ”vad är kärlek” och ”vem ska ta ansvar” och sånt.

Sensmoralen av det hela: grattis franska skolsystemet för att ni har förstått att det är smart att introducera sånt här lite tidigare innan folk är närmare tjugo.